Pentru Facturare si Gestiune recomandam SmartBill. Incerci GRATUIT!
In momentul de fata exista trei mari domenii de activitate care beneficiaza de anumite privilegii sau avantaje fiscale comparativ cu alte domenii de activitate. Acestea sunt :
- IT
- constructii si
- restaurante
Iata pe scurt care sunt acestea:
- IT
In acest domeniu se aplica facilitatea de scutire de la plata impozitului pe veniturile de natura salariala , cu respectarea anumitor conditii asa cum vom vedea mai jos.
Baza legala : Ordinul nr. 1.168/492/3.024/3.337/2017 privind încadrarea în activitatea de creare de programe pentru calculator
Facilitati: scutirea de impozit pe veniturile din salarii pentru angajati
Conditii de aplicare:
- operatorilor economici trebuie sa isi desfasoare activitatea pe teritoriul Romaniei in conformitate cu legislatia in vigoare, si sa aiba un obiect de activitate care include crearea de programe pentru calculator -resectiv codurile CAEN : 5821, 5829, 6201, 6202, 6209.
- posturile pe care sunt angajati corespund listei cuprinzand ocupatiile mentionate in anexa la ordin;
- postul face parte dintr-un compartiment specializat de informatica, evidentiat in organigrama angajatorului, cum ar fi: directie, departament, oficiu, serviciu, birou, compartiment sau altele similare;
- detin o diploma acordata dupa finalizarea unei forme de invatamant superior de lunga durata sau de scurta durata sau detin o diploma acordata dupa finalizarea ciclului I de studii universitare de licenta, eliberata de o institutie de invatamant superior acreditata sau detin o diploma de bacalaureat si urmeaza cursurile unei institutii de invatamant superior acreditate si presteaza efectiv una dintre activitatile prevazute in anexa la ordin;
- angajatorul a realizat in anul fiscal precedent si a inregistrat distinct in balantele analitice venituri din activitatea de creare de programe pentru calculator destinata comercializarii;
- veniturile anuale prevazute la pct anterior au o valoare de cel putin echivalentul in Ron a 10.000 euro (calculat la cursul de schimb valutar mediu lunar comunicat de BNR, aferent fiecarei luni in care s-a inregistrat venitul) pentru fiecare angajat care beneficiaza de scutirea de impozit pe venit.
Scutirea se justifica in baza unei documentatii care se va pastra la sediul firmei pentru a putea fi consultata in cazul unui control.
Continutul dosarului :
- actul constitutiv, în cazul operatorilor economici;
- organigrama angajatorului;
- fișa postului;
- copia cu mențiunea „conform cu originalul“ a diplomei acordate după finalizarea studiilor în învățământul universitar de lungă/scurtă durată, respectiv copia cu mențiunea „conform cu originalul“ a diplomei acordate după finalizarea ciclului I de studii universitare de licență, respectiv copia legalizată a atestatului de echivalare sau recunoaștere a diplomei, eliberat prin structurile de specialitate ale Ministerului Educației Naționale, pentru cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene, Spațiului Economic European și Confederației Elvețiene;
- adeverința de absolvire a studiilor universitare de licență, eliberată de instituția de învățământ superior în cauză, în cazul în care diploma de absolvire nu a fost încă eliberată;
- copia cu mențiunea „conform cu originalul“ a diplomei de bacalaureat, respectiv copia legalizată a atestatului de echivalare sau recunoaștere a diplomei, eliberat prin structurile de specialitate ale Ministerului Educației Naționale, pentru cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene, Spațiului Economic European și Confederației Elvețiene care urmează cursurile unei instituții de învățământ superior acreditate;
- adeverință care să ateste faptul că persoana urmează o formă de învățământ superior, în cazul în care angajatul deține diplomă de bacalaureat, eventual echivalată/recunoscută, dar nu a absolvit studii universitare de scurtă durată sau studii universitare de lungă durată sau ciclul I al studiilor de licență;
- copia cu mențiunea „conform cu originalul“ a contractului individual de muncă;
- statul de plată întocmit separat pentru angajații care beneficiază de scutirea de la plata impozitului pe veniturile din salarii și asimilate salariilor, prevăzută la art. 60 pct. 2 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare;
- comanda internă, aprobată de organul de conducere abilitat al angajatorului, care atestă solicitarea inițierii procesului de creare de programe pentru calculator;
- balanța analitică în care să fie reflectate distinct veniturile din activitatea de creare de programe pentru calculator.
2.Constructii
In domeniul constructiilor se aplica cateva scutiri speciale incepand cu 2019, cu modificari pe parcursul anului 2019.
Baza legala: OUG 114/2018, actualizata
Facilitati :
- scutirea de impozitul pe venitul din salarii
- scutirea de CASS la nivelul angajatului;
- CAS redus cu 3.75 % ( de la 25% la 21.25%)
- CAM redus la 0,3375% (desi prevazuta in textul legii, inca nu se poate aplica in lipsa unei scheme de ajutor de stat)
Conditii care trebuie indeplinite:
a) angajatorii trebuie desfășoare activități în sectorul construcții care cuprind:
(i) activitatea de construcții definită la codul CAEN 41.42.43 – secțiunea F – Construcții;
(ii) domeniile de producere a materialelor de construcții, definite de următoarele coduri CAEN:
- 2312 – Prelucrarea și fasonarea sticlei plate;
- 2331 – Fabricarea plăcilor și dalelor din ceramic;
- 2332 – Fabricarea cărămizilor, țiglelor și altor produse pentru construcții din argilă arsă;
- 2361 – Fabricarea produselor din beton pentru construcții;
- 2362 – Fabricarea produselor din ipsos pentru construcții;
- 2363 – Fabricarea betonului;
- 2364 – Fabricarea mortarului;
- 2369 – Fabricarea altor articole din beton, ciment și ipsos;
- 2370 – Tăierea, fasonarea și finisarea pietrei;
- 2223 – Fabricarea articolelor din material plastic pentru construcții;
- 1623 – Fabricarea altor elemente de dulgherie și tâmplărie pentru construcții;
- 2512 – Fabricarea de uși și ferestre din metal;
- 2511 – Fabricarea de construcții metalice și părți componente ale structurilor metalice;
- 0811 – Extracția pietrei ornamentale și a pietrei pentru construcții, extracția pietrei calcaroase, ghipsului, cretei și a ardeziei;
- 0812 – Extracția pietrișului și nisipului; 2351 – Fabricarea cimentului;
- 2352 – Fabricarea varului şi ipsosului;
- 2399 – Fabricarea altor produse din minerale nemetalice n.c.a.
- 711 – Activități de arhitectură, inginerie și servicii de consultanță tehnică
b) angajatorii realizează cifră de afaceri din activitățile menționate mai sus și alte activități specifice domeniului construcții în limita a cel puțin 80% din cifra de afaceri totală, astfel:
- pentru societatile comerciale nou-infiintate, respectiv inregistrate la registrul comertului incepand cu luna ianuarie a anului 2019, cifra de afaceri se calculeaza cumulat de la inceputul anului, inclusiv luna in care se aplica scutirea,
- pentru societatile comerciale existente la data de 1 ianuarie a fiecarui an se considera ca baza de calcul cifra de afaceri realizata cumulat pe anul fiscal anterior.
Scutirea se aplica pentru sumele din venitul brut lunar de pana la 30.000 lei. Partea din venitul brut lunar ce depaseste 30.000 lei nu va beneficia de facilitati fiscale.
Documentatia: Declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate care reprezintă declarație pe propria răspundere pentru îndeplinirea condițiilor de aplicare a scutirii.
3. Restaurante
Desi in acest domeniu nu exista facilitati cu titlu direct, asa cum exista in cazurile precedente, avem cateva avantaje astfel :
- scutirea de impozit pe veniturile din salarii pentru angajatii sezonieri
- TVA la restaurante este 5% sau 9% in functie de modul de servire, spre deosebire de 19% in majoritatea domeniilor
- posibilitatea de primire a voucherelor de vacanta
- impozitul specific
In contextul schimbarilor politice actuale exista ingrijorari din mediul de afaceri privind pastrarea acestor facilitati. Ar trebui masurate obiectiv efectele acestor masuri si apoi concluzionat daca au fost sau nu benefice.
La fel, ar trebui masurate obiectiv rezultatele revolutiei fiscale de la inceputul anului 2019.
Continuarea masurilor ar trebui sa respecte art. 3 din Codul fiscal -Principiile fiscalității care se pare ca au fost cam des scapate din vedere:
a) neutralitatea măsurilor fiscale în raport cu diferitele categorii de investitori și capitaluri, cu forma de proprietate, asigurând prin nivelul impunerii condiții egale investitorilor, capitalului român și străin;
b) certitudinea impunerii, prin elaborarea de norme juridice clare, care să nu conducă la interpretări arbitrare, iar termenele, modalitatea și sumele de plată să fie precis stabilite pentru fiecare plătitor, respectiv aceștia să poată urmări și înțelege sarcina fiscală ce le revine, precum și să poată determina influența deciziilor lor de management financiar asupra sarcinii lor fiscale;
c) justețea impunerii sau echitatea fiscală asigură ca sarcina fiscală a fiecărui contribuabil să fie stabilită pe baza puterii contributive, respectiv în funcție de mărimea veniturilor sau a proprietăților acestuia;
d) eficiența impunerii asigură niveluri similare ale veniturilor bugetare de la un exercițiu bugetar la altul prin menținerea randamentului impozitelor, taxelor și contribuțiilor în toate fazele ciclului economic, atât în perioadele de avânt economic, cât și în cele de criză;
e) predictibilitatea impunerii asigură stabilitatea impozitelor, taxelor și contribuțiilor obligatorii, pentru o perioadă de timp de cel puțin un an, în care nu pot interveni modificări în sensul majorării sau introducerii de noi impozite, taxe și contribuții obligatorii.
Asadar, putem vorbi de neutralitate si predictibilitate in context actual ?